Program efterår 2016 forår 2017

 

La Isla Minima

Tirsdag d. 20. september og onsdag d. 21. september 2016. MARSHLAND

LA ISLA MÍNIMA. Spanien 2014
Instr.: Alberto Rodríguez. Manus: Rafael Cobos, Alberto Rodríguez.
Medv.: Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo, María Varod, Perico Cervantes Længde: 105 min.

Året er 1980, og stedet er det politisk ustabile Spanien. To kriminalbetjente, Juan og Pedro, sendes fra Madrid til Andalusien for at efterforske to teenagesøstres forsvinden. De lokale indbyggere synes ligeglade med sagen, og efterhånden som betjentene afdækker flere mord, der passer ind i mønsteret, begynder provinsbyens sande ansigt at tone frem.
Marshland er ond og effektivt underholdende, og samtidig føler man ikke, at man slipper for let. Der sidder stadig uforløst råd tilbage og nager, når filmen er slut. Filmen er langt mere end en spansk specialitet; det er en begsort, universelt fascinerende film om krakelerede sjæle i allemandsland.
 
 
 
 
Sarusuberi: Miss Hokusai Miss Hokusai_ 4 Miss Hokusai_ 3

Søndag d. 2. oktober 2016 kl. 17.00 The Animation Workshop. MISS HOKUSAI
I forbindelse med Viborg Animations Festival 2016 vises animationsfilmen “Miss Hokusai” søndag d. 2. oktober kl. 17.00.
OBS: Kun denne ene fremvisning! Filmen er med japansk tale og engelske undertekster.

MISS HOKUSAI. Japan 2015
Instr.: Keiichi Hara. Manus: Hinako Sugiura, Miho Maruo.
Medv.: Kumiko Asô, Gauko Hamada, Kengo Kôra. Længde: 93 min.
Set in 1814, Miss Hokusai focuses on O-Ei, the daughter of famed artist Tetsuzo, better known by his pen name Hokusai, as she tries to navigate the various aspects of her life. O-Ei spends the bulk of her time assisting her divorced father who cares about his art and not much else.
Det er en rolig og stemningsfuld film, der meget fint giver et indblik i hverdagen i en 1800- tals japansk kunstnerfamilie.
 
 
 
 

45_aar_plakat

Tirsdag d. 4. oktober og onsdag d. 5. oktober 2016. 45 ÅR

45 YEARS. Storbritannien 2015
Instr.: Andrew Haigh. Manus: David Constantine, Andrew Haigh. Medv.: Charlotte Rampling, Tom Courtenay, Geraldine James, Dolly Wells. Længde: 95 min.

Kate og Geoff har været gift i 45 år og planlægger fejringen i Andrew Haighs kammerspil om det modne ægtepar, stivnet i rutinesamlivet, der pludselig konfronteres med mandens tidligere kæreste, Katya, som omkom i en gletcherspalte for et halvt århundrede siden og nu er dukket op smuk og velpræserveret i en bunke is. Er Geoffs intense erindringer om den døde eks og Kates pludselige, uventede jalousi overfor hende, en død kvinde, en trussel mod deres vaneægteskab, har alt været en løgn, og hvorfor hedder Geoffs to kvinder næsten det samme og ligner hinanden så meget? Er det hele tilfældigheder? Selvom Kate fungerer som hovedperson skifter synsvinklen frem og tilbage mellem de to gamle ægtefæller, der spilles eminent af Charlotte Rampling og Tom Courtenay.45 år er en rigtig voksenfilm, der snyder ved at ligne småkedelig engelsk hverdagsrealisme helt ned i farvetonerne, men i virkeligheden er det et stærkt psykologisk drama om valg og konsekvens.
 
 
 
 

1001_gram_2

Tirsdag d. 25. oktober og onsdag d. 26. oktober 2016. 1001 GRAM

1001 GRAM. Norge 2014
Instr. og manus: Bent Hamer. Medv.: Ane Dahl Torp, Laurent Stocker, Hildegun Riise,
Stein Winge. Længde: 93 min.

Marie er fysiker og arbejder på det norske Justervæsen, som er en statslig instans, som definerer den objektive standard i alle forhold, som har med vægt og mål at gøre. Her trives hun godt i en verden, hvor præcision og målingskonstanter definerer verden. Da hendes far får forfald, må Marie tage til det årlige kilogramseminar i Paris, hvor repræsentanter fra hele verden mødes for at kalibrere deres kilogram. Her møder hun PI, som hun langsomt knytter et særligt bånd til. Resten af filmens handling skal ikke afsløres, men filmen knytter på underfundig måde med sin særegne norske humor an til debatten om, hvad der er vigtigt i livet. Den opruller dilemmaet: ét er hvor meget 1000 gram vejer i naturvidenskabelige kredse, men noget andet er: hvor meget vejer et menneskes sjæl? Kærligheden eller livet? Filmen stiller filosofiske spørgsmål, men ligesom i en af Ben Hamers tidligere film Salmer fra køkkenet holder filmen en fin ironisk distance til de store spørgsmål. Det er en klog, underfundig, melankolsk lille filmperle.
 
 
 
 

Mandariner-DVDFilm-0100066

Tirsdag d. 8. november og onsdag d. 9. november 2016. MANDARINER

MANDARIINID. Georgien 2013
Instr. og manus: Zaza Urushadze. Medv.: Lembit Ulfsak, Elmo Nüganen, Giorgi Nakashidze, Misha Meskhi. Længde: 87 min.

Mandariner udspiller sig i efteråret 1992 i den georgiske Kaukasusprovins Abkhasien,
der forsøger at løsrive sig fra Georgien. Krigen nærmer sig, og de fleste er flygtet. Dog ikke den aldrende estiske snedker Ivo, der er blevet tilbage for at hjælpe sin nabo Margus med mandarinhøsten. En dag finder de en hårdt såret kaukasisk soldat Ahmed, hvis liv de bliver nødt til at redde. En anden – dog georgisk soldat – Niko viser sig også at kunne overleve ved deres hjælp. Nu er der altså to fjender under samme tag, som begge mener, at de bør dræbe den anden. I løbet af et stykke tid bliver de fire faktisk en slags familie og
forstår, at også fjender er medmennesker. Det er en smuk og rolig film med et rørende budskab. De spilles fint og vedkommende i denne humanistiske krigsfilm, der blev Oscar-nomineret. Det er en smuk og nærmest meditativ film, der griber en om hjertet.
 
 
 
 

Wolf Pack 002

Tirsdag d. 22. november og onsdag d. 23. november 2016. THE WOLFPACK

THE WOLFPACK. USA 2015
Instr.: Crystal Moselle. Medv.: Bhagavan Angulo, Govinda Angulo, Naryana Angulo,
Mukunda Angulo, Krsna Angulo, Jagadisa Angulo, Narayana Angulo, Oscar Angulo.
Længde: 90 min.

Vi er i en lejlighed i New York, hvor seks brødre har levet isoleret med deres søster og far og mor igennem 14 år uden at have været uden for lejligheden mere end nogle få gange om året. De kender ikke til verden udenfor, men er opvokset med film som væsentligste stimulans. Derfor leger de og spiller scener fra deres yndlingsfilm bl.a. Tarantinos Reservoir Dogs udklædt i hjemmelavede kostumer og med primitive rekvisitter. De er fantasifulde og opfindsomme og fulde af liv og humør. En dag vover en af brødrene sig ud og bliver straks anholdt på grund af sin udklædning. Men de andre brødre har også fået mod på at komme uden for lejligheden, og de går nu rundt i gaderne som the Wolfpack. Her møder de instruktøren Crystal Moselle, som får lov til at lave en dokumentarfilm om dem. Hun genskaber deres barndom og interviewer også far og mor for at få en forklaring på, hvordan man kan finde på at leve sådan. De fortæller også selv og gør det frisk og frejdigt med en åbenhed og en ægthed, som gør filmen til en fornøjelse at se. Vi er vidner til et slags socialt eksperiment, som ikke er gået helt galt – takket være filmkunsten og fantasien.
 
 
 
 

Afskedsfesten03

Tirsdag d. 6. december og onsdag d. 7. december 2016. AFSKEDSFESTEN

MITA TOVA. Israel 2014
Instr.: Tal Granit, Sharon Maymon. Manus: Tal Granit og Sharon Maymon. Medv.: Zeev
Revach, Aliza Rosen, Raffi Tavor, Levana Finkelstein, Ilan Dar. Længde: 93 min.

Vi er på et plejehjem i Jerusalem, hvor lidelse og tab er dagligdagen. En af beboerne
Yehezkel er amatøropfinder og bruger sine evner til at hjælpe sine medmennesker. Men da han bliver bedt om at opfinde en ”dødshjælpsmaskine”, står han i et dilemma: kan man tillade sig at hjælpe andre lidende af med livet? Hvem bestemmer egentlig over liv og død? Filmens personer kan måske minde en dansker lidt om Olsen-banden eller Støvsugerbanden fra 1963. Filmen er en medfølende sort komedie, der handler om venskab og kunsten at sige farvel. Det er en munter og vittig film med masser af groteske situationer, som de fine personligheder sættes i. Filmen har sin egen både elegante og undertiden også platte humor, men livsbekræftende det er den.
 
 
 
 

Janis - jpg

Tirsdag d. 3. januar og onsdag d. 4. januar 2017. JANIS: LITTLE GIRL BLUE

JANIS: LITTLE GIRL BLUE. USA 2015
Instr.: Amy Berg. Medv.: Janis Joplin. Længde: 103 min.

Efter Kurt Cobain og Amy Winehouse kommer nu årets tredje portræt af en alt for tidligt afgået musikprofil. Siden hun døde af en overdosis heroin i 1970 – 27 år gammel – har Janis Joplin været et ikon, hvis sange til stadighed spilles i radioen. Historien om hendes liv er ikke for alvor omsat i film, men det råder den instruktøren Amy Berg nu bod på med en personlig, bevægende og meget tilbundsgående dokumentar, der ved hjælp af fantastiske arkivoptagelser, interviews og gamle breve kaster nyt lys over et unikt sangtalent, hvis higen efter kærlighed og anerkendelse endte med at koste hende livet. Undervejs giver hun naturligvis de bedste sange inklusive ’Piece of My Heart’ ‘Cry Baby’ og ’Me and Bobby Mc-Gee’. Dokumentarfilmen om Janis Joplin fortæller en gribende og seværdig historie om et uefterligneligt talent.
 
 
 
 

El Club - jpg

Tirsdag d. 17. januar og onsdag d.18. januar 2017. EL CLUB

EL CLUB. Chile 2015
Instr.: Pablo Larraín. Manus: Guillermo Calderón, Pablo Larraín, Daniel Villalobos.
Medv.: Roberto Farías, Antonia Zegers, Alfredo Castro, Marcelo Alonso. Længde: 98 min.

Før Tom McCarthy lavede sin Spotlight om det katolske cølibats besværlighed i USA, havde Pablo Larraín allerede udforsket og belyst betændte katolske problematikker
i den prisbelønnede El Club. Filmen handler om fire kun mildt bodfærdige, tidligere katolske patere sendt i diskret isolation og husarrest på en klippepynt ved Chiles kyst med druk og hundevæddeløb, bønner og havearbejde som lempelig straf for fortidens synder,
under strikt opsyn af nonnen Monica, ikke selv ganske uskyldsren. Til den lille straffekoloni ankommer Fader Lazcano og siden den tidligere messedreng Sardokan, der anklager pateren for overgreb. Da Lazcano forsvinder, dukker den (selv)retfærdige Fader Garcia op for at rense luften. Men begreberne ren og uren, sort og hvidt, lys og mørke viser sig at være mindre entydige end først antaget. Filmens scoop er, udover de glimrende
skuespilpræstationer, den kontrast, Larraín leger med mellem det simple liv i kystbyen og det morads af amoral og etiske dilemmaer, der huses i det lille fængselspensionat og udenfor. Den fungerer som en subtil parafrase på Chiles egen traumatiske bagage fra juntaens tid, en fortid der også spøger i byen. Helt fortjent vandt filmen ved Berlinalen.
 
 
 
 

Månen over kirsebærtræerne

Tirsdag d. 31. januar og onsdag d. 1. februar 2017. MÅNEN OVER KIRSEBÆRTRÆERNE

AN. Japan 2015
Instr. og manus: Naomi Kawase. Medv.: Kirin Kiki, Masatoshi Nagase. Længde:113 min.

Sentaro (Nagase) driver en lille bagerbutik, der serverer kager med sødt bønnefyld.
Kagerne er meget populære i området, men en ældre dame, Tokue (Kirin Kiki) er ikke helt så imponeret. Hun kan lave dem meget bedre og tilbyder sin hjælp. Sentaro indser hurtigt, at hun er gudsbenådet, og den lille forretning blomstrer. Med tiden åbner de også op for de hemmeligheder, de hver især gemmer i deres hjerter. Månen over kirsebærtræerne er en seværdig japansk feel good film med fine skuespilpræstationer. Sentaro og Tokue og en japansk skolepige, som har problemer med sin mor, er randeksistenser i det japanske samfund. De finder sammen i kunsten at lave bønnefyld. Filmen er fortalt i et stille og roligt tempo. Den blev i instruktørens hjemland en lille kassesucces. Det er instruktørens (f. 1969) første film, der bliver vist i danske biografer.
 
 
 
 

phoenix_ver2_xlg

Tirsdag d. 21. februar og onsdag d. 22. februar 2017. PHOENIX

PHOENIX. Tyskland 2014
Instr. og manus: Christian Petzold. Medv.: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf,
Imogen Kogge. Længde: 98 min.

Filmen foregår i Berlins ruiner umiddelbart efter 2. verdenskrig. Nelly bliver efter krigens afslutning hentet fra en kz-lejr, hvor hun har fået skudt det meste af sit ansigt af. En kirurg fortæller hende, at hun kan få lavet det ansigt, hun helst vil have, og hun siger, at hun helst vil have sit eget – altså være den hun engang var. Dette er historiens kerne. Hvilken betydning har identitet, og hvem bestemmer, hvem og hvad man er? Hun opsøger sin mand Johnny, som ikke genkender hende, men fascineres af ligheden med den kvinde, han selv var med til at sende i kz-lejr. Det er en stærk film, der har mange tolkningsmuligheder. Er filmen en allegori på Tyskland efter krigen, der har brug for heling? Eller handler den om virkelighed og fiktion. Nina Hoss spiller fremragende som Nelly, der som en anden fugl Fønix stiger op af asken. Der er ligheder til Hitchcock, hvad plot og suspense angår, og filmen er stilistisk i familie med de franske film noir.
 
 
 
 

taxi_teheran_plakat1

Tirsdag d. 14. marts og onsdag d. 15. marts 2017. TAXI TEHERAN
TAXI. Iran 2015
Instr. og manus: Jafar Panahi. Medv.: Jafar Panahi. Længde: 81 min.

Jafar Panahi er en verdensberømt iransk filminstruktør, som har forbud mod at lave film i sit eget land Iran. Dette 20-årige forbud omgår han ved selv at agere taxachauffør og med kamera indbygget i instrumentbrættet filmer han morsomme, uventede og meget bevægende møder med mange forskellige typer iranere, som sætter sig ind i hans taxa. De mange møder med vidt forskellige mennesker sætter situationen i det moderne Iran under lup. Den dissekerer det hykleri og de uretfærdigheder, der gennemsyrer det iranske samfund. Men sit billedsprog, sin struktur og humor er filmen en hyldest til retten til kunstnerisk frihed, ja frihed i det hele taget. Filmen vandt Guldbjørnen på årets filmfestival i Berlin. Vi får i filmen et anderledes og langt mere nuanceret portræt af Iran, end hvad vi kender fra tv-reportager, og Jafar Panahi har stadig forbud mod at lave film i Iran.
 
 
 
 

slow_west

Tirsdag d. 4. april og onsdag d. 5. april 2017. SLOW WEST

SLOW WEST. Storbritannien 2015
Instr. og manus: John Maclean. Medv.: Kodi Smit-McPhee, Michael Fassbender,
Ben Mendelsohn, Caren Pistorious. Længde: 84 min.

Filmen udspiller sig i slutningen af det 19. århundrede. Den 16-årige lord Jay Cavendish
(Smit-McPhee), søn af en aristrokrat, er på vej over den amerikanske prærie for at finde den pige, han elsker. På sin vej støder han på en gruppe blodtørstige dusørjægere, men bliver i sidste øjeblik reddet af Silas Selleck (Fassbender), en mystisk ensom ulv, der kun lidt for godt kender det dårlige selskab, han netop har gjort det af med. Det umage par slår pjalterne sammen og fortsætter deres rejse. Det sidste punktum er endnu ikke sat. Slow West er instruktøren John Macleans første spillefilm. Og det er en lovende debut, han kender genren. Handlingen, lyden og billederne underbygger hinanden, og resultatet bliver derfor et helstøbt værk. Filmen kommer til Danmark med Grand Jury prisen fra årets Sundance Festival.

 

NB! I forbindelse med sidste filmforevisning onsdag d. 5. april 2017, afholdes Filmklubbens generalforsamling.
 
 
 
 
 
 
 
 

O.RAHN. 05AUG16