Program efterår 2012 – forår 2013

Onsdag d. 19/9 2012 kl. 17.00 og 19.00 MIDNIGHT IN PARIS MIDNIGHT IN PARIS.

Spanien-USA 2011. Instr. og manus: Woody Allen

Medv.: Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Michael Sheen, Kathy Bates, Adrien Brody, Carla Bruni-Sarkozy.

Længde: 94 min.

Gil Pender, en succesfuld men desillusioneret manuskriptforfatter i Hollywood, er på rejse til Paris sammen med sin forlovede og hendes forældre. Mens mor og datter er på shoppingtrip i antikbutikkerne i Latinerkvarteret og svigerfar er irriteret over alt fransk ligefra udenrigspolitik til vin og mad, giver Gil, som faktisk er en drømmer og fantast, der blot vil leve en enkel tilværelse på et usselt hummer, hvor han kan skrive en stor roman, sig ud på et natligt nostalgitrip. Han bliver ført tilbage til 1920’ernes Paris og møder alle sine idoler: Scott og Zelda Fitzgerald, Gertrude Stein, Hemingway, Picasso og ikke mindst hans dejlig muse Adriana. Det er en vidunderlig film, der både er poetisk, intelligent og raffineret. Cole Porter musikken spiller en stor rolle og sangen Let’s Do It, Let’s Fall in Love er som en ledetråd i filmen. Woody Allen, som nu er 75 år, virker veloplagt som ingen sinde. Selvfølgelig er der også en slags morale i filmen, nemlig den, at der bag om klichéerne, som filmen er fyldt med, gemmer sig liv og ikke mindst ægte livslyst. Filmen er en kærlighedserklæring ikke bare til Paris og de store kunstnere fra 1920’erne, men også til livet selv.

Lørdag/søndag d. 29 -30/9 kl. 17.00 HEADHUNTERNE HODEJEGERNE.

Norge 2011.

Instr: Morten Tyldum Manus: Lars Gudmestad, Jo Nesbø, Ulf Ryberg

Medv.: Aksel Hennie, Nikolaj Coster-Waldau, Eivind Sander, Synnøve Macody Lund. Længde: 98 min. Norske Jo Nesbø er tidens hotteste krimiforfatter, og det måtte komme til en filmatisering af en af hans efterhånden mange romaner. Valget faldt på Hodejegerne fra 2008, som handler om headhunteren Roger (Aksel Hennie), gift med galleristen Diana (Synnøve Macody Lund), der lever livet i overhalingsbanen og finansierer sit luksusliv og sin high maintenance kone med lidt kunsttyveri. På randen af økonomisk ruin træffer Roger danskeren Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau), kunstelsker, tidligere elitesoldat og kandidat til et direktørjob, Roger skal besætte. Greve har en Rubens hængende, som passende kunne afhjælpe Rogers pengekvaler, men efter et kluntet indbrud oplever headhunteren pludselig selv at blive jagtet rent bogstaveligt og i morderisk øjemed gennem Oslos gader. Morten Tyldums tredje film er en skandinavisk actionfilm af internationalt format, der vægter flotte billeder, spænding og højt tempo mere end sofistikeret persontegning og fortælleteknisk logik, men resultatet er en stilsikker genrefilm med godt underholdningspotentiale.

Onsdag d. 10/10 kl. 17.00 og 19.00 POTICHE POTICHE.

Frankrig 2010

Instr: François Ozon Manus: François Ozon, baseret på teaterstykke af Pierre Barillet og Jean-Pierre Grédy

Medv.: Catherine Deneuve, Gérard Depardieu, Fabrice Luchinin, Karin Viard, Jérémie Renier, Judith Godrèche. Længde: 103 min. Catherine Deneuve spiller den perfekte midaldrende franske direktørhustru i 1970erne, Suzanne, der mest er til pynt for sin mand. Han leder udueligt den paraplyfabrik, Suzannes far grundlagde. Suzanne viser dog overraskende og hidtil ukendte talenter, da hun må overtage ledelsen under mandens pludselige sygdom. Fabrikken er pludselig veldrevet, blandt andet fordi hun i samarbejde med byens kommunistiske borgmester – hendes ungdomskæreste – får et bedre forhold til fagforeningerne. Da hendes mand vender tilbage, starter der en ny kamp mellem mand og kone om magten over fabrikken. Potiche har i mange år været et sikkert hit i det franske morskabsteater, men det er også en vittig, elegant og underfundigt charmerende historie, som François Ozon har skabt en særdeles underholdende filmkomedie ud af. Catherine Deneuve har næppe været morsommere, og med Gérard Depardieu som borgmesteren og Fabrice Luchini som hendes mand er man i godt selskab.

Lørdag/søndag d. 27 -28/10 kl. 17.00 KVINDERNE PÅ SJETTE SAL. LES FEMMES DU 6EME ETAGE.

Frankrig 2011.

Instr: Philippe le Guay. Manus : Philippe le Guay, Jerome Tonnerre.

Medv. : Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain, Natalia Verbeke, Carmen Maura. Længde: 105 min. Vi befinder os i Paris 1960. Jean Louis Joubert lever en rolig men også småkedelig bourgeoise-tilværelse med sin kone. Arbejdet på kontoret passes til punkt og prikke, børnene går på kostskole og kommer kun hjem til højtiderne. Men en dag sættes den perfekte ramme over styr, da en flok spanske stuepiger flytter ind på tjenestepigernes sjette sal ovenover ægteparrets herskabslejlighed. I Kvinderne på sjette sal er alt hvad man kan ønske sig af lun charme og gode vibrationer i en fransk film om at lade sig friste af fremmede kulturer og skønne spanske stuepiger. Den kan virke lidt gammeldags, men anbefales alligevel.

Onsdag d. 7/11 kl. 17.00 og 19.00 PINA PINA.

Tyskland 2011

Instr. og manus: Wim Wenders Medv.:

Pina Bausch og dansere fra Tanztheater Wuppertal Længde: 106 min. I 1985 overværede den tyske instruktør Wim Wenders for første gang en opsætning af sin landsmand, den legendariske koreograf og danser Pina Bausch (1940 – 2009). De to blev hurtigt venner, og ideen om et fælles filmværk tog gradvist form, men først da Wenders i 2007 fik øje for 3Dteknikken, fandt han den form, der skulle til for at formidle Pinas komplekst koreograferede danseopsætninger for et moderne biografpublikum. Med Pina har hun fået den smukkeste svanesang, dansefilmen endnu har set. Wim Wenders og Pina Bausch havde i 20 år talt om at lave et projekt sammen. Da de omsider kom i gang fik Pina Bausch diagnosen kræft og døde pludselig fem dage efter i 2009. Wenders besluttede sig for at fortsætte. Nu ikke med Pina Bausch som aktiv hovedperson, men i stedet formet som en hyldest til Pina med hendes koreografi og hendes dansekompagni, Tanztheater Wupperthal, som hovedpersoner. Pina er en fabelagtig smuk film. Koreografierne fra stykker som Café Müller og Pina Bausch-fortolkningen af Le Sacre du Printemps bliver opført på teatret, mens andre koreografier rykker ud i virkeligheden og bliver danset eller gestikuleret i parker og på gader i Wupperthal. Uanset om man ser den i 3D eller 35mm versionen er Pina en af de helt store filmoplevelser. Denne film kan på det varmeste anbefales.

Lørdag/søndag d.24 -25/11 kl. 17.00 DRIVE DRIVE.

USA 2011

Instr: Nicolas Winding Refn. Manus: Hossein Amini, James Sallis baseret på sidstnævntes bog.

Medv.: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Ron Perlman, Christina Hendricks, Oscar Isaac, Albert Brooks Længde: 100 min. Siden Nicolas Winding Refn debuterede med Pusher, er hans karriere gået i mange retninger. Mange af os har haft det svært med flere af hans film, men med Drive har han skabt en stilistisk sikker gangsterfilm med instruktørens egne tydelige træk. Det er Refns suverænt mest vellykkede film og et fingerpeg om, at han er på vej op i de store luftlag. Endvidere er Ryan Gosling formidabel som filmens chauffør, der officielt ernærer sig som filmstuntman, men som endvidere kører flugtbiler for kriminelle om natten. Han involverer sig dog følelsesmæssigt i naboen, der er enlig mor og i vanskeligheder. Han sætter sig for at gennemføre en kup for at hjælpe hende – men det går ikke som planlagt.

Lørdag/søndag d.12 -13/1 2013 kl. 17.00 EN KVINDE, EN PISTOL OG EN NUDELBAR SAN QIANG PAI AN JING QI.

Kina 2009

Instr: Zhang Yimou Manus: Shang Jing

Medv.: Honglei Sun, Dahong Ni, Ni Yan, Xiao Shen-Yang. Længde: 95 min. Den kinesiske mesterinstruktør Zhang Yimou ( Under den røde lygte, Vejen hjem og storfilm som House of Flying Daggers) fortæller, at brødrene Coens første film Blood Simple fra 1984 er forlægget for denne film. Historien er i sin enkelthed den, at Wang, en ynkelig og moralsk fordærvet indehaver af en nudelbar i en øde kinesisk by, får mistanke om, at hans kone har en elsker. Det er rigtigt, og da konen får anskaffet sig en pistol, som hun giver til elskeren Li, og Wang desuden har bestilt en lejemorder til at gøre det af med det utro par, tager “løjerne” fart. Det er på mange måder en grotesk, sjov og flot film. Der tilsættes elementer fra den kinesiske farce og opera, men også de store betagende naturbilleder samt de klaustrofobiske nærbilled-scener er med. Det er løssluppen underholdning fra en ellers meget seriøs instruktør, der her viser en anden og lettere side af sit virke. Filmen er en moralitet og får en til at tænke på den måde Holberg gjorde sig lystig over mennesker, der tror, de kan narre andre. Det er en mytologisk film, der bruger farcens form.

Onsdag d.23/1 kl. 17.00 og 19.00 OSLO, 31. AUGUST OSLO, 31. AUGUST.

Norge 2011

Instr: Joachim Trier Manus: Eskil Vogt, Joachim Trier

Medv.: Anders Danielsen Lie, Hans Olav Brenner, Johanne Kjellevik Ledang, Kjærsti Odden Skjelda. Længde: 96 min. Den stærke og barske Oslo, 31. august er Joachim Triers anden film og endnu et fremragende eksempel på hans formåen. Vi følger Anders (fantastisk spillet af Anders Danielsen Lie), ensom og isoleret narkoman i 30’erne, på en vandring rundt i storbyen en sensommerdag, hvor han forsøger at finde en grund til at leve videre efter i filmens start at have forsøgt selvmord i Oslofjorden. Mens Anders midt i 20’erne sank ned i misbruget på trods af en privilegeret barndom og solid uddannelsesmæssig baggrund, etablerede vennerne omkring ham sig i faste jobs og forhold, og denne dag, hvor han holder fri fra afvænningshjemmet og er til jobsamtale og møder gamle venner, oplever han intenst den spildte fortid og den udsigtsløse fremtid, men også savnet af det sus, stofferne gav. Spørgsmålet er, om den tomme skal, han føler sig som, kan fyldes med mening og opnå et liv med et eller andet mål af lykke, nok til at det er værd forsat at forblive i live. Filmens billed- og lydside understreger løbende Anders’ sindsstemninger og sansninger, mens han er på besøg i de levendes land under denne daglange, usentimentale tur rundt i den smukke norske hovedstad. Det er eminent godt lavet – en fremragende film.

Lørdag/søndag d.2 -3/2 kl. 17.00 SVINDEL PÅ HØJT PLAN TOWER HEIST.

USA 2011

Instr: Brett Ratner Manus: Ted Griffin, Jeff Nathanson Medv.:

Ben Stiller, Eddie Murphy, Casey Affleck, Téa Leoni, Alan Alda, Judd Hirsch. Længde: 106 min. En ikke helt almindelig, men ret underholdende komediethriller, hvor en skrupelløs svindler på toppen af en skyskraber fortjent bliver snydt af en række flinke småsvindlere under ledelse af en af husets servile servicemedarbejdere. Filmen finder en fin balance mellem humor og spænding og er bemærkelsesværdig velfungerende rollebesat.

Onsdag d. 20/2 kl. 17.00 og 19.00 SYGT LYKKELIG SYKT LYKKELIG.

Norge 2011

Instr: Anne Sewitsky Manus: Ragnhild Tronvoll

Medv.: Agnes Kittelsen, Joachim Rafaelsen, Maibritt Saerens, Henrik Rafaelsen, Oskar Hernæs Brandsø, Ram Shihab Ebedy Længde: 84 min. Kaja og Eirik lever langt ude på landet i Norge i et knudret ægteskab. Kaja og sønnen Teodor har dog et ukueligt humør, der forsøger at holde sammen på tropperne. Eirik vil helst på elgjagt – og hvorfor nu det? Så flytter der et nydeligt dansk-norsk par ind overfor dem med en sort adoptivsøn. De må mødes – og det gør de så med voldsomme konsekvenser. Filmen er en debut for den norske instruktør Anne Sewitsky. Det er et forfrossent kammerspil, som minder om den svenske film Himlens hjerte, som også afslører parforholdets afgrunde. Der spilles afdæmpet og præcist bl.a. af danske Maibritt Sarens som den smukke kølige advokathustru, der som hævn for et sidespring bliver tvunget af manden til at flytte til ødemarken, hvor alt altså kan ske. En sort sædeskildring, som man deprimeres af. Men filmen har faktisk vundet The Grand Jury Prize på Sundance festivalen, og det er jo fornemt.

Lørdag/søndag d. 9 -10/3 kl. 17.00 PÅ VEJ – NA PUTU NA PUTU.

Tyskland-Østrig 2011

Instr. og manus: Jasmila Zbanic

Medv.: Zrinka Cvitesic, Leon Lucev, Ermin Bravo, Mirjana Karanovic . Længde: 100 min. Parforholdet knirker mellem Amar og Luna, efter Amar kigger for dybt i flasken og bliver fyret fra sit job i lufthavnens kontroltårn. Det lykkes ham omsider at finde ny beskæftigelse gennem sin soldaterkammerat Bahrija. Luna er dog ikke tryg ved at Amar skal arbejde i et isoleret fællesskab med fundamentalistiske muslimer. Og da Amar kommer hjem efter nogle uger, virker han aldeles forandret. På vej, er en film om de store spørgsmål i livet som instruktøren mestrer i imødekommende skæbnefortællinger.Det er en afdæmpet film med smukke, farvemættede billeder af Sarajevo og en diskret, men præcis undersøgelse af, hvordan fundamentalismen let kan blomstre i et land, hvor de sociale omvæltninger er store.

Onsdag d. 20 /3 kl 17.00 og 19.00 Til Havet ALAMAR,

Mexico 2009

Instr. og manus: Pedro Gonzales-Rubio

Medv.: Jorge Machado, Roberta Palombini, Natan Machado Palombini, Nestor Marin “Matraca”. Længde: 70 min. Den prisbelønnede mexicanske film Til Havet er en ganske enkel historie om Natan, femårig søn af Roberta fra Italien og Mayaindianeren Jorge, der er på vej til Rom for at bosætte sig der permanent sammen med moderen. Men inden da skal de på en afskedstur til et koralrev og lære faderens kultur og traditioner at kende. Filmen er spækket med smukke billeder af de eksotiske miljøer, men det er også en lavmælt rørende film om, hvordan far og søn kommer hinanden nær gennem de fælles oplevelser af sejlads, fiskeri og dykning i faderens særprægede, paradisiske univers. Filmen er ikke fri for at føles en anelse stillestående. Der er ikke megen aktion her, ingen forklarende voice-over, ingen dramatisk underlægningsmusik, og kun sporadisk dialog. Men selvom der stilles krav til beskuerens tålmodighed, er portrættet af barnets oplevelse af faderens virkelighed en anderledes og fascinerende oplevelse.

NB. I forbindelse med den sidste film “Til Havet” d. 20/3 2013, afholdes Filmklubbens generalforsamling kl. 18.20 mellem de to forestillinger

Skriv et svar