Program 2021 – 2022

Mandag d. 20. september og onsdag d. 22. september kl. 17.30

DEN SORTE JORD
Polen, England, Ukraine 2019 Instr: Agnieszka Holland Manus: Andrea Chalupa Medvk: James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgård.
Længde: 118 min.

Filmen handler om den walisiske journalist Gareth Jones, der insisterer på, at verden skal kende til historien om Stalins folkemord på millioner af ukrainere i starten af 1930erne. Den afdækker mediernes og politikernes villighed til at bøje sandheden ”i en større sags tjeneste”, og historien inspirerede George Orwell til at skrive ”Kammerat Napoleon”. Den ambitiøse Jones rejser til Sovjetunionen for at prøve at få et interview med Stalin. I Moskva er det imidlertid svært at få reelle informationer, og hvis man spørger for meget, risikerer man døden. Alligevel rejser han illegalt til Ukraine, og får her ved selvsyn set, hvilke uhyrligheder der finder sted for at skaffe kapital til Stalins modernisering og oprustning. Med nød og næppe slipper han ud af landet med livet i behold, men kun for at erfare, at sovjetstaten ikke har i sinde at lade ham fortælle verden om det, han har set. Instruktøren Agnieszka Holland behersker både dynamik og præcision. Filmen er skruet godt sammen, der er gode skuespillere, og fotograferingen er stemningsfuld og afpasset de forskellige scener, f.eks. næsten sort- hvid i de mareridtsagtige scener fra Ukraine. ”Den sorte jord” er stærk, isnende og underholdende og efterlader én – udover kendskab til en glemt historie – tilbage med refleksioner over aktuelle emner som fake news, politisk begrundede drab af journalister og behovet for, at der fortsat er modige mennesker, der tør fortælle om virkeligheden.

Mandag d. 4. oktober og onsdag d.6. oktober kl. 17.30

FALLING
Canada, England, Danmark 2020 Instr: Viggo Mortensen Manus: Viggo Mortensen Medvk: Viggo Mortensen, Lance Henriksen og Laura Linney.
Længde: 112 min.

John Peterson bor med sin partner Eric og deres adoptivdatter Monica i det sydlige Californien. Da hans aldrende far Willis ikke længere kan passe sin gård i Midt-vesten og lever i et forvirret flimmer af fortid og nutid, må sønnen hente ham til Californien, så de sammen kan finde en beskyttet bolig til ham. Men faderen er grov, voldsom og vulgær, så hans ophold hos sønnen, hans mand og deres datter bliver ulykkeligt og ubehageligt. Lance Henriksen er voldsomt god som den demente far, med bøssehad og væmmelse ved alle former for afvigelser, og heroverfor står Viggo Mortensen som en urokkelig klippe, der tålmodigt tager imod de verbale tæsk, hver gang faderen tryner ham. Indtil han en dag siger fra og får sat ord på alle uudtalte frustrationer. Historien kan forekomme lidt ujævnt fortalt, men skuespilpræstationerne er fænomenale.

Mandag d. 18. oktober og onsdag d. 20. oktober kl. 17.30

ANTEBELLUM
USA, England 2020 Instr: Gerard Bush, Christopher Renz Manus: Gerald Bush, Christopher Renz Medvk: Janelle Monáe, Jena Malone, Gabourey Sidibe, Kiersey Clemons.
Længde:105 min.

Antebellum betyder ”før krigen” og henviser til årene før den amerikanske borgerkrig (1861-1865). Filmen begynder med at skildre de sorte slavers forfærdelige liv på en bomuldsplantage i Sydstaterne, hvor lidelserne er ufattelige og vagterne umenneskelige. Men filmen bevæger sig også i voldsomme spring til scener fra borgerkrigen og til et nutidsplan, der skal vise, at racisme, trang til vold og undertrykkelse stadig lurer i alle mennesker til enhver tid. Hvad er det for en film? Et kostumedrama eller en black horrorfilm om racisme og magtmisbrug? Man er i tvivl, om man overværer drøm eller virkelighed. Det er en meget ubehagelig film, der desværre også er flot fotograferet og fyldt med chokeffekter. Se den eller lad være!

Mandag d. 1. november og onsdag d. 3. november kl. 17.30

GUD EKSISTERER OG HENDES NAVN ER PETRUNYA
Nordmakedonien, Belgien, Frankrig, Kroatien, Slovenien 2019 Instr: Teona Strugar Mitlevska Manus:Teona Strugar Mitlevska Medvk: Zorica Nusheva, Labina Mitlevska, Stefan Vujisic.
Længde: 100 min.

I en lille makedonsk by er det hver januar en tradition, at den lokale præst smider et kors i floden, hvorefter byens mænd springer i vandet efter det. Den, der får fat i korset, vil få held og succes resten af livet. Ved et tilfælde får den ugifte, hjemmeboende, arbejdsløse, 32-årige historiker Petrunya, fat i korset – og så er fanden løs. En kvinde er ikke en del af ritualet. Lokalsamfundet, kirken politiet og ikke mindst Petrunyas forældre reagerer vidt forskelligt. Men Petrunya holder fast ved sin ret. Hun har brug for held. Og så er der lagt op til en genreblanding af morsom satire og indigneret drama om kvinders hårde liv i en mandeverden, og mediernes jagt efter sensationer. Instruktøren Teona Strugar Mitevska er oprindelig fra Skojpe, har studeret kunst og er uddannet filminstruktør i USA. Det kommer der en række velkomponerede billeder ud af fra et forarmet, men smukt østeuropæisk land. Hun har lidt for mange bolde i luften, men hovedrolleindehaveren Zorica Nusheva bærer filmen godt igennem. Ublufærdig og rørende viser hun hele Petrunya. Både når hun trodser, lader stå til, er stærk og bliver ydmyget. En underholdende, varm, feministisk film, der har meget på hjerte.

Mandag d. 15. november og onsdag d. 17. november kl. 17.30

LA BELLE EPOQUE
Frankrig 2019 Instr: Nicolas Bedos Manus: Nicolas Bedos Medvk: Daniel Auteuil, Guillaume Canet, Doria Tillier.
Længde: 110 min.

Et veldrejet komediedrama om en ægteskabelig krise og, som terapi, en tidsrejse til fortiden. Titlen henviser dels til en historisk periode (tiden op til 1. Verdenskrig), dels til livets højdepunkt for det enkelte menneske. Et firma har formået at genskabe historiske teaterkulisser fra alle epoker, og kan mod (meget høj) betaling placere kunderne i præcis den tid og det miljø de ønsker. Filmens hovedperson, Victor (Daniel Auteuil), har mistet sit arbejde som bladtegner og bliver smidt ud af sin hustru, psykoterapeuten Marianne, fordi han er blevet en trist og kedelig ægtemand. En mulig vej ud af dødvandet er et generøst tilbud om for en stund at vende tilbage til fortiden for at genopdage de skønne ungdomsdage – den personlige Belle Epoque. Victor vælger den 16. maj 1974 – den dag han mødte Marianne på en café i Lyon, og ved hjælp af professionelle skuespillere og en naturtro iscenesættelse af miljøet genskabes dagen for Victor ned til mindste detalje. Victors lykkelige dag er iscenesat og betalt af firmaets ejer, som er en stor beundrer af Victors tegnekunst. Instruktørens kæreste spiller Marianne så overbevisende at Victor er på nippet til at glemme, at det hele kun er virtual reality. Det medfører en serie af komplikationer: Vil Victor blive forelsket igen – i den skuespiller der spiller Marianne? Kan fiktionen holde, når både skuespillerne og Victor ved at hele setupet er fiktion? Hvordan påvirkes skuespillerne af deres respektive roller? Filmen leger i flere lag og facetter med forholdet mellem fiktion og virkelighed, mellem nutid og fortid, og stiller samtidig spørgsmålet om personlig identitet og eksistens. Tilhører man generationen som var ung i 1970erne, er her en nostalgisk men også livsbekræftende tur ned ad memory lane – både billedmæssigt og musikalsk – som man ikke må snyde sig selv for.

Mandag d. 6. december og onsdag d. 8. december kl. 17.30

SAGEN COLLINI
Tyskland 2019 Instr: Marco Kreuzpaintner Manus: Christian Zübert, Robert Gold og Jens-Frederik Otto Medvk: Fanco Nero, Elyas M`Barck og Alexandra Maria Lara.
Længde: 123 min.

I en tysk retssal skal den nyudklækkede advokat Casper Leinen forsvare italieneren Fabrizio Collini, som er anklaget for mordet på den vellidte forretningsmand Hans Meyer. Som tilskuere får vi fuld vished om, at han har begået mordet, så spørgsmålet er altså ikke om, men hvorfor Collini har dræbt Meyer. Denne viser sig at have en mørk fortid i nazismens Tyskland, og filmen bliver et lødigt og overbevisende retssalsdrama om en forsvarsadvokat, som er nødt til selv at opklare motivet bag drabet i håb om, at hans klient kan få en lavere straf end, hvis der var tale om koldblodigt mord. Filmen graver i en ikke ny, men stadig vedkommende problematik i den tyske selvransagelse af krigens og eftertidens traumer, og som den mordtiltalte Collini formidler Franco Nero med gennemtrængende øjne sit indre helvede. Filmen er bygget på en roman fra 2011 af Ferdinand von Schirac af samme navn. Der er mange lag i filmen og spændende er det også at få de mange både personlige og politiske lag til at gøre os klogere på mennesker og deres motiver. Man må selv se filmen for at opleve udfaldet.

Mandag d. 10. januar og onsdag d. 12. januar kl. 17.30

SØSTRENES GUSMAOS USYNLIGE LIV
Brasilien 2019 Instr: Karim Aïnouz Manus: Murilo Hauser, Inéz Bortagaray, Karim Aïnouz Medvk: Julia Stockler, Carol Duarte, Flávia Gusmäo.
Længde: 139 min.

Vi er i Rio de Janeiro i 1951, og filmen er et epos om 2 tvangsadskilte søstre, intimt forbundne, men vidt forskellige, og deres mangeårige kamp for at genfinde hinanden. Da storesøsteren Guida vender hjem gravid efter en affære med en græsk sømand, slår faderen hånden af hende og bilder hende ind, at lillesøster Euridice er flyttet til Wien for at uddanne sig til koncertpianist. Lillesøsteren fortæller han, at Guida bor i Grækenland hos sin sømand. I virkeligheden bor de nærmest dør om dør, mens årene og deres uheldige oplevelser slider dem op. Kun håbet om at mødes igen holder dem i gang, og da deres veje omsider krydser hinanden på en tilfældig restaurant er det både bevægende og bittersødt. Filmen skildrer en verden i forandring, hvor intet går som planlagt, og mennesker fanget i denne overgang. Den er et gribende portræt af ellers usynlige kvindeskæbner i en tid, hvor få kvinder kunne forme deres eget liv.

Mandag d. 24. januar og onsdag d. 26. januar kl. 17.30

TYSKTIME
Tyskland 2019 Instr: Christian Schwochow Manus:Heide Schwochow
Medvk: Ulrich Noethen, Tobias Moretti, Levi Eisenblätter.
Længde: 130 min.

Filmen foregår lige efter anden verdenskrig, hvor den unge utilpassede Siggi er endt i en anstalt for adfærdsvanskelige unge. Da klassen skal skrive en stil om ”pligtens glæder”, afleverer han blankt og sættes i enecelle. Nu vælter erindringerne frem om den splittelse, han som barn har oplevet omkring, hvad pligt, moral og anstændighed er. Hans far er en streng landbetjent, der blindt og brutalt adlyder ordrerne fra det nazistiske styre. I modsætning til det er der højere til loftet og andre tanker i kunstnerhjemmet hos maleren Max Nansen, hvor drengen ofte kommer. Nansen får maleforbud, og Siggis far skal overvåge, at det følges. Tysktime er baseret på en roman af Siegfried Lenz og instruktøren Christian Schwochow lykkes med en sammenhængende og vedkommende historie omkring opgør og forsoning med fortiden med samme tone og stemning som i bogen. Filmen foregår i Friesland lige syd for den danske grænse og skildrer en kultur, hvor der ikke bruges mange ord. Derimod taler naturen. Visuelt er det en meget flot film med billeder af naturens skønhed med marsklandskab, fugle, høj himmel og vadehav. En både barsk og smuk film, der varmt kan anbefales.

Mandag d. 7. februar og onsdag d. 9. februar kl. 17.30

GIRL
Belgien, Holland 2018 Instr: Lukas Dhont Manus: Lukas Dhont, Angelo Tijssens Medvk: Victor Polster, Arich Worthalter, Oliver Bodart.
Længde: 105 min.

“Girl” er en lille næsten beskeden perle af en film, der roligt og afdæmpet fortæller om pigen Lara, der er født i en drengekrop. Hun drømmer om en karriere som balletstjerne, men mest om at være som de andre piger. At høre til i en gruppe. Det er en lille, underfundig perle af en film, som klart, naturligt og nærværende fortæller om en usædvanlig persons liv og følelser. Den er et godt eksempel på, at den største gennemslagskraft ofte opnås, når der fortælles underspillet og med så små armbevægelser som muligt. Ad denne vej giver filmen et indblik i et ungt menneskes sammenbidte identitetskamp, men samtidig er den en universel fortælling om ensomhed, afhængighed og mod.

Mandag d. 21. februar og onsdag d. 23. februar kl. 17.30

TRANSNISTRA
Sverige, Danmark, Belgien 2019 Instr: Anna Eborn Medvk: Tatyana Lipovskaya, Anatoly Nikolaevich, Alexander Stadnik.
Længde: 93 min.

Dokumentarfilmen Transnistra giver et varmt øjebliksbillede af, hvordan det er at være ung i Transnistrien -der findes – og ligger mellem Moldova og Ukraine. Filmen følger en lille flok rastløse unge gennem den sidste sommer de har, før de spredes for alle vinde. Tanya er den eneste pige og de fem drenge i flokken synes alle at være forelsket i hende og kæmper om hendes opmærksomhed. De hænger ud i sommervarmen ved badesøen, hvor drengene svinger sig i træerne, laver stunts og kommer med små tilnærmelser. Eller de mødes i tomme betonbygninger, mens de taler om håb, kærlighed og fremtidsdrømme og på den måde ligner alle andre unge i andre dele af verden. I Transnistrien er det som at være tilbage i halvfjerdserne, familien bor småt, moderen laver mad på komfur, der er gamle bilmodeller og hestevogne i gaderne, og for at få arbejde er de unge er nødt til at rejse væk. Tanya vil måske til Athen. Men lige nu lever de i nuet og driver gennem dagene. Den svenske dokumentarist Anna Eborn kommer imponerende tæt på sine hovedpersoner, og der er en naturlighed i skildringen, der gør, at billederne af de unge lever længe i tilskuerens hukommelse.

Mandag d. 7. marts og onsdag d. 9. marts kl. 17.30

THE SISTERS BROTHERS
Frankrig, USA, Spanien, Rumænien, Belgien 2018 Instr: Jacques Audiard Manus: Jacques Audiard, Thomas Bidegain Medvk: John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed.
Længde: 122 min.

Audiards western om de to brødre og dusørjægere Eli og Charlie, der lever af at drage rundt i det mere eller mindre vilde Vest og aflive folk på bestilling, er i virkeligheden også et psykologisk portræt af to mænd med bagage, et fadermord, som har været definerende for deres roller i livet: uberegnelige lillebror Charlie, der begik drabet, og bløde Eli, der svigtede i det afgørende øjeblik. Filmen sætter spørgsmålstegn ved det macho- og cowboyideal, de tvangsmæssigt forsøger at leve op til, og som tiden er ved at løbe fra, alt imens de jagter en forsvunden kemiker i besiddelse af en formel, der kan revolutionere Vesten og guldgraveriet. Undervejs giver Audiard sig tid til at udforske forholdet mellem de to brødre, som bevæger sig fra det ubehagelige til det ømme, fra det komiske til det rørende. Den bittersøde og ofte vittige dilog slår gnister i samspillet mellem John C. Reilly og Joaquin Phoenix i de bærende roller som det komplekse brødrepar. I markante biroller i denne absolut seværdige film ses også Jake Gyllenhaal og Riz Ahmed.

Mandag d. 21. marts og onsdag d. 23. marts kl. 17.30

HONNINGLAND
Nordmakedonien 2019 Instr: Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov Manus: Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov Medvk: Haditze Muratova, Nazife Muratova, Hussein Sam.
Længde: 87 min.

Filmen udspiller sig i en ufremkommelig egn i Nordmakedonien. Her bor Haditze med sin svækkede halvblinde mor i en forladt landsby og lever af sine bistader, hvis honning hun sælger i den nærmeste by. Men en dag flytter en nomadefamilie ind ved siden af med larmende maskiner, uregerlige unger og horder af kreaturer, og hendes fredfyldte paradis forandres afgørende og uigenkaldeligt. Historien fortælles primært gennem billederne og personernes kropssprog og er en visuel argumentation for, at vi som mennesker blot er en art blandt flere og afhængige af de vilkår, der omgiver os. Filmen er egentlig at betegne som dokumentar, men den rummer i sin fortællestruktur og dramaturgi også et konfliktstof, der understøtter den fremadskridende handling. Det er en poetisk film med stor autencitet og man kan slet ikke slippe den bagefter.