Program efterår 2020 – forår 2021

 

Mandag d. 21. september og onsdag d. 23. september kl. 17.30

TIL SAMA Syrien/England
Instruktører: Waad al-Kateab & Edward Watts.

Længde: 100 min.


TIL SAMA er en rørende og intim dokumentar lavet af den 26-årige mor Waad al-Kateab, der har filmet de sidste dage af kampen om Aleppo i Syrien til sin 1-årige datter Sama, såfremt Waad og hendes mand, der er læge på det sidste hospital i Aleppo, ikke overlever krigen. Filmen er formet som et langt kærlighedsbrev til Sama, og forsøger at besvare det, som andre Syrien-film ofte efterlader ubesvaret: Hvorfor bliver disse mennesker? Hvad holder dem fast i en zone af krig og død – og hvordan er hverdagen midt i sådan et kaos?

Det hele starter i 2012, hvor Waad med sit kamera indfanger sine medstuderendes demonstrationer, glæden og optimismen, før regimet griber til brutale midler. Gruppen af venner må undslippe snigskyt­ter, luftangreb og bomber. Men en dag, midt i al kaos, frier Hamza til Waad, og snart er hun gravid. Sama bliver født 1. januar 2016 – et lille glimt af håb i en ubegribeligt mørk tid. Hospitalet bliver bombet, men fortsætter med at tage imod sårede mænd, kvinder og børn. Små lommer af lykke med deres datter, giver dem styrke til at fortsætte.

Sama bliver et symbol på kærlighed og håb, som ingen tyran kan ødelægge.


Mandag d. 5. oktober og onsdag d. 7. oktober kl. 17.30

BLINDED BY THE LIGHT England, USA 2019. Instr: Gurinder Chadha. Manus: Paul Mayeda Ber- ges, Gurinder Chadha, Sarfraz Manzoor. Medvk: Viveik Kalra, Kulvinder Ghir, Meera Ganatra, Rob Brydon.
Længde: 114 min.

Man siger, at musik kan forandre verden, og det er netop, hvad Bruce Springsteens rockmusik fra 1970erne gør for den 16-årige Javed Khan, der som pakistansk anden generationsindvandrer vokser op i Luton, en lille by 30 km. nord for London. Vi er i 1980ernes Thatcher periode, hvor arbejdsløshed, racisme bl.a. fra National Front sætter dagsordenen. Ja- ved er følsom, og han skriver digte, og han vil gerne væk både fra sin patriarkalske pakistanske familie og Luton. Han vil være fri, være sig selv. Bruce Springsteens tekster som Blinded by the Light, Born in the USA og On the Edge of Town bliver katalysator for hans opgør og frigø- relse. Springsteen sangene er en karakter i filmen, nærmest en fortæl- lerstemme og ikke bare underlægningsmusik, men en med- og modspil- ler. Musiksekvenserne i filmen, orkestreret nærmest som musicals er uimodståelige, og man griber sig selv i at ville synge med. Selvom me- get i filmen er forudsigeligt, spilles der rørende og charmerende af de unge. Selvfølgelig er det en feel-good film ligesom Bend it like Beckham (2002) af samme instruktør, men man bliver altså glad af at se Javed finde sin vej.


Mandag d. 19. oktober og onsdag d. 21. oktober kl. 17.30

Sandheden Frankrig/Japan 2020. Instr: Hirokazu Koreeda.

Længde: 106 min.

Ved en stormfuld genforening besøger forfatteren Lumir (Juliette Binoche) efter mange år sin berømte mor, skuespillerinden Fabienne (Catherine Deneuve). Fabienne er en feteret stjerne i den franske filmverden og lever som en dronning blandt mænd, som elsker og beundrer hende. Hun er aktuel i en Sci-Fi film, hvor hun spiller en mor, som aldrig bliver voksen, og samtidig udgiver hun sin selvbiografi. Bogen fremstår som fiktion ‘baseret på en sand historie’, men hvad er sandt, hvad er fortrængt og hvad er forskønnet? Bogen skuffer hendes kollegaer og undrer hendes voksne datter, manuskriptforfatteren Lumir (Juliette Binoche), som vender hjem fra New York sammen med sin amerikanske mand (Ethan Hawke) og deres fælles barn. Gensynet mellem mor og datter bringer hurtigt eskalerende konfrontationer, når sandheder kommer frem i lyset og regnskaber skal gøres op…
I sin første spillefilm uden for Japan forener Guldpalmevinderen Koreeda de to franske filmstjerner Catherine Deneuve og Juliette Binoche med fabelagtig kemi i en både skarp, morsom og gribende historie om familiekonflikter.


Mandag d. 2. november og onsdag d. 4. november kl. 17.30

AVA Frankrig 2017. Instr: Léa Mysius. Manus: Léa Mysius, Paul Guihaume. Medvk: Noée Abita, Laure Calamy, Juan Cano.

Længde: 105 min.

Ava er 13 år og fyldt med livsenergi og teenagetrods. Sammen med sin mor skal hun tilbringe en sommer ved Medoc. Der er masser af sol på stranden, men mørket truer, da Ava lider af en sjælden øjensygdom, som inden længe vil gøre hende blind. Tiden er knap for den unge Ava, som forelsker sig vildt i den mørke og smukke Juan. Det er en coming-of-age film, men den er fortalt så originalt, symbolsk og magisk, at man må overgive sig – nej, ikke til det melodramatiske i historien, men til Avas på en gang mareridtsagtige og også drømmesynsagtige måde at forholde sig til verden på. Det er en dristig film med et originalt billedsprog og spillet overbevisende af den unge Noée Abita. Måske går der lidt vel meget Bonnie og Clyde i filmen til sidst, men filmisk energi er der hele tiden.


Mandag d. 16. november og onsdag d. 18. november kl. 17.30

SIDSTE BUD Finland 2018. Instr: Klaus Härö. Manus: Anna Heinämaa. Medvk: Heikki Nouisiainen, Pirjo Lonka, Amos Brotherus.

Længde: 95 min.

Filmen fortæller historien om den gamle kunsthandler Olavi, der lever og ånder for sin lille kunsthandel i Helsinki. Forretningen går ikke særlig godt, så da han på en auktion spotter et særligt billede, et mandsportræt af en ”ukendt kunstner”, som han mener, at kunne bestemme som malet af en russisk kunstner, håber han at kunne gøre ”et sidste bud”, der kan sikre ham pensionen. Sideløbende med denne historie hører vi om, hvordan han egoistisk har svigtet sin familie og kun nødtvungen tager et barnebarn, som han stort set ikke kender, som praktikant i butikken. Filmens smukke budskab går op for både Olavi og tilskueren, da han og vi forstår, at portrættet forestiller Jesus, og at kærligheden er vigtigere end profitten. Det er en varm og rørende feelgood film.


Mandag d. 7. december og onsdag d. 9. december kl. 17.30

DE SÆRLIGE Frankrig 2019. Instr: Olivier Nakache, Éric Toledano.Manus: Olivier Nakache, Éric Toledano. Medvk: Vincent Cassel, Reda Kateb, Hélène Vincent.

Længde: 114 min.

Filmen handler om to venner, der uhyre idealistisk driver hver sin samarbejdende organisation for henholdsvis svært autistiske børn og unge, og unge arbejdsløse fra de parisiske forstadsghettoer. De sidste ansættes til at mandsopdække de autistiske unge, så det er muligt at give dem oplevelser på f.eks. skøjte- eller ridebanen og derved ophæve den fysiske og/eller medicinske indespærring, som er samfundets eneste tilbud til disse stærkt udadreagerende og selvskadende autister.Filmens to skabere gjorde sig til alles darlings med ”De urørlige” for et par år siden, der også skildrede et sammenstød mellem to meget forskellige mennesketyper. Men hvor den primært var underholdende, er ”De særlige” en langt mere dokumentarisk film med et langt stærkere budskab. Med ”De særlige” vil makkerparret bag filmen rette en kritik mod det samfund, der ikke magter disse særlige mennesker, og hylde filmens makkerpar for deres ihærdighed og medmenneskelighed. Så nok er filmen også sjov nu og da, men primært er den oplysende og gribende. Den vil nok ikke skaffe lige så mange seere som ”De urørlige”, men den fortjener faktisk flere! Og anbefales varmt til klubberne.


Mandag d. 11. januar og onsdag d. 13. januar kl. 17.30

GIRL Belgien, Holland 2018. Instr: Lukas Dhont. Manus: Lukas Dhont, Angelo Tijssens. Medvk: Victor Polster, Arich Worthalter, Oliver Bodart.

Længde: 105 min.

“Girl” er en lille næsten beskeden perle af en film, der roligt og afdæmpet fortæller om pigen Lara, der er født i en drengekrop. Hun drømmer om en karriere som balletstjerne, men mest om at være som de andre piger. At høre til i en gruppe. Det er en lille, underfundig perle af en film, som klart, naturligt og nærværende fortæller om en usædvanlig persons liv og følelser. Den er et godt eksempel på, at den største gennemslagskraft ofte opnås, når der fortælles underspillet og med så små armbevægelser som muligt. Ad denne vej giver filmen et indblik i et ungt menneskes sammenbidte identitetskamp, men samtidig er den en universel fortælling om ensomhed, afhængighed og mod.


Mandag d. 25. januar og onsdag d. 27. januar kl. 17.30

JO JO RABBIT USA, New Zealand, Tjekkiet 2019. Instr: Taika Waititi.Manus: Taika Waititi. Medvk: Roman Griffin Davis, Scarlet Johansson, Thomasin McKenzie.

Længde: 108 min.

Den 10-årige Johannes, der bor sammen med sin mor i en lille tysk by under 2. verdenskrig, er blevet optaget i Hitlerjugend, men da han ikke som påbudt kan få sig selv til at kvæle en kanin, får han øgenavnet Jo Jo Rabbit af de andre i korpset. Heldigvis har han en hemmelig, usynlig fantasiven: selveste Adolf Hitler, der formår at banke lidt selvtillid ind i drengen. Og så er det, at han opdager, at hans mor gemmer en 17-årig jødisk pige i et hemmeligt rum. Først er han chokeret og frastødt, men da han ikke kan få sine fordomme om jøder til at gå op med den virkelige person, han konfronteres med, må han revidere sin nazistiske barnetro, og der sker et mærkbart skifte i filmens tone, da situationens alvor går op for drengen. På denne måde bliver det en både vedkommende og gribende dannelsesfortælling, som dog er blevet mødt med meget forskellige publikumsreaktioner.


Mandag d. 8. februar og onsdag d. 10. februar kl. 17.30

PORTRÆT AF EN KVINDE I FLAMMER Frankrig 2019. Instr: Cèline Sciamma. Manus: Cèline Sciamma. Medvk: Noémie Merlant, Adele Haenel, Luána Bajrami.

Længde: 120 min.

Vi er I året 1770. Kunstmaleren Marianne kommer til Bretagne for at udføre et portræt af adelsfrøkenen Hèloïse, som netop er blevet taget ud af klosterskolen og skal giftes væk; billedet er tænkt som en forlovelsesgave. Men Hèloïse vil ikke sælges, så Marianne må arbejde på det i stjålne øjeblikke. Efterhånden som kvinderne kommer tættere på hinanden, forelsker de sig med hud og hår, er lykkelige sammen og frådser i at være det, men ved begge, at forholdet har en deadline; det midlertidige paradis går under, da Hèloïses mor kommer hjem. Da slutningen nærmer sig, går de ned til stranden og lytter til landsbykvindernes fællessang med blikket brændende i trods og begær. Filmen er en noget nær fuldkommen fabel om køn, klasse, kunst og erotisk politik.


Mandag d. 22. februar og onsdag d. 24. februar kl. 17.30

SORRY WE MISSED YOU England, Frankrig, Belgien 2019. Instr: Ken Loach. Manus: Paul Laverty. Medvk: Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone.

Længde: 101 min.

Familien Turner I Newcastle I det nordøstlige England kæmper for at få det hele til at hænge sammen. Faderen Ricky køber en varevogn, så han kan få arbejde som selvstændig chauffør for et pakkefirma, tilsyneladende en fordelagtig ordning, men i virkeligheden en udsat og rettighedsløs position. Konen arbejder i hjemmeplejen, hvor der aldrig er tid nok til de syge, gamle og ensomme. Man er ikke i tvivl om, hvor instruktør og manuskriptforfatter lægger deres sympati, og deres evne til at skildre og forstå dynamikken mellem mennesker, både unge og gamle og beskrive deres følelser enkelt og klart er overbevisende. Filmens titel refererer til den seddel, som Ricky lægger, når pakkemodtageren ikke er hjemme. Men den henviser også til de mennesker på bunden, som samfundet har valgt at overse.


Mandag d. 8. marts og onsdag d. 10. marts kl. 17.30

LITTLE JOE Storbritannien/Østrig 2019. Instr: Jessica Hausner.

Længde: 105 min.

Alice er planteforsker på et laboratorium, og arbejder på at skabe en helt ny stamme af røde, smukke blomster, hvis pollen kan gøre deres ejere lykkelige og kurere depression. Revolutionerende forskning, som det nok er værd at tage et par chancer for. Hun beslutter sig for at kalde planten “Little Joe” til ære for sin teenagesøn Joe, som hun er singlemor for. En dag smugler hun en af planterne med hjem, og Joe begynder nu langsomt at ændre sig. Alice kan ikke tro, at den blomst, som hun selv har været med til at skabe til glæde for menneskeligheden, måske ikke er så harmløs, som den er udviklet til at være.
LITTLE JOE kryber ind under huden og vil ifølge Indiewire “do for greenhouses what “Psycho” did for showers”. Hovedrolleindehaver Emily Beecham vandt ved Cannes Film Festival 2019 prisen for bedste skuespillerinde for sin rolle i LITTLE JOE, og instruktør Jessica Hausner var nomineret til Guldpalmen.


Mandag d. 22. marts og onsdag d. 24. marts kl. 17.30

UNGE AHMED Belgien 2019. Instr: Jean-Pierre og Luc Dardenne.

Længde: 90 min.

Dardenne-brødrene er tilbage med et rørende og nuanceret drama om en belgisk dreng, på vej ad en ekstremistisk vej. Han præges af sin imams Korantolkning, nægter pludselig at give sin lærerinde hånden og fordømmer både sin mor og sin søsters friere livsførelse. Han udtænker et angreb mod sin skolelærer, men da det mislykkes, sendes han i en slags rehabilitering på en gård på landet, og man mærker de modstridende følelser, der vækkes i ham, når han på en gang gerne vil være en god muslim og samtidig tiltrækkes af den unge pige på gården.

I dissekerende og eftertænksom stil placerer filmen sig som et nuanceret indlæg i en vigtig og aktuel debat, men uden pegefingre eller nemme løsninger. Filmen var udtaget til hovedkonkurrencen om de gyldne palmer ved sidste års Cannes Film Festival og vandt prisen for bedste instruktion.

NB: I forbindelse med den sidste filmforevisning onsdag d. 24. marts 2021 afholdes filmklubbens generalforsamling.