Program efterår 2017 – forår 2018

 

The IDOL 1                     The IDOL 2

Tirsdag d. 19. september og onsdag d. 20. september 2017. IDOL

THE IDOL. Holland, England. Qatar, Argentina og Palæstina 2016. Instr.: Hany Abu-Assad. Manus: Hany Abu-Assad og Sameh Zoebi Medv.: Twfeek Barhom, Ahmed Al Rokh, Hiba Attalah Længde: 100 min.

“Vi bliver stjerner og ændrer verden”. Sådan siger søskendeparret Nour og Muhammed ustandselig til hinanden. Hun er en charmerende drengepige, han en fræk og kæk gadedreng. Sammen danner de et band, som spiller til bryllupper og andre familietræf for år tilbage i det palestinensiske Gaza, afsondret fra omverdenen af svært bevogtede grænser. Derfra spoler filmen frem til 2012, hvor Muhammed som taxichauffør stadig har en drøm om at blive Palestinas stemme i den internationale popverden og derved udføre en patriotisk gerning for sit udstødte folk. Det lykkes ham at slippe ud til Cairo og vinde i et Grand Prix. Filmen er altså en udviklingshistorie, eller dannelsesrejse, og som sådan en feel good film om talentet, der må så grueligt meget igennem, før det får lov til at udtrykke sig og nå stjernerne. Men den stærke, rørende og humørfyldte forhistorie om helt almindelige mennesker i ualmindelige omstændigheder bliver siddende for den videre handling, og set med andre øjne er det også en film om modernitetens langsomt befriende virkning på en lovreligiøs og halvfeudal verden.

 

 

25. april 2       25. april 1

Tirsdag d. 26. September 2017 kl. 17.00 The Animation Workshop. 25. APRIL

I forbindelse med Viborg Animations Festival 2017 vises animationsfilmen “25. APRIL”. Canada 2015, dokumentar, engelsk tale. The tragic 1915 Gallipoli Campaign of WW1 is told through the perspective of six New Zealanders who were involved.Slaget ved Gallipoli mellem Anzac, den 3. brigade fra den 1. australske division, og den tyrkiske hær den 25. april 1915. OBS! Der er et begrænset antal billetter til forestillingen. Bestil din billet ved at sende en e-mail til or@rahn.dk  Det er ”Først til mølle”.

OBS: Kun denne ene fremvisning!

 

 

In this corner     In this corner 3

OBS – ÆNDRING: Fremvisningen er flyttet til onsdag den 27. september kl. 21.00.

Torsdag d. 28. september 2017  kl. 21.00 The Animation Workshop viser: IN THIS CORNER OF THE WORLD

I forbindelse med Viborg Animations Festival 2017 vises animationsfilmen “IN THIS CORNER OF THE WORLD”. Director: Sunao Katabuchi. Japan 2016, japansk tale, engelsk tekst. Set in Kure near Hiroshima during World War II, an eighteen-year-old girl gets married and now has to prepare food for her family despite the rationing and lack of supplies. As she struggles with the daily loss of life’s amenities she still has to maintain the will to live.Det er danmarkspremiere med inviterede gæster og med den japanske instruktør. OBS! Der er et stærkt begrænset antal billetter til forestillingen. Bestil din billet ved at sende en e-mail til or@rahn.dk  Det er ”Først til mølle”.

OBS: Kun denne ene fremvisning!

 

 

Ixcanul 1         Ixcanul 2

Tirsdag d. 3. oktober og onsdag d. 4. oktober 2017. IXCANUL: VULKANEN

IXCANUL. Guatemala, Frankrig 2016 Instr.: Jayru Bustamante. Manus: Jayru Bustamante. Medv.: Maria Telón, Maria Mercedes Cory, Manuel Antún, Justo Lorenzo, Marvin Coroy. Længde: 93 min.

Denne film er noget så eksotisk som fra Guatemala. Og den er noget helt specielt. Den fortæller historien om den unge pige Maria, der bor sammen med sine forældre på en kaffeplantage i skyggen af en stor vulkan. Hendes forældre har arrangeret et ægteskab med en meget ældre forretningsmand, som hun ikke elsker, men hun er fanget i traditionens bånd og kan intet gøre. Hun drømmer dog om at rejse væk sammen med den unge Pepe, som hun også indlader sig med. Han rejser uden hende og hun er tilbage – gravid. Hvad skal der blive af hende og det barn, som moderen forgæves prøver at få aborteret. Hvad der gør størst indtryk ved filmen er dens farver og langsomme billedfortællerytme. Alle de medvirkende er amatører og tilhører de oprindelige folk Mayaerne i Guatemala. Det er en lille storslået film fyldt med kontraster, der både griber og foruroliger en. Instruktørens hjerte er hos Mayaerne, som han portrætterer med en fascinerende og dragende billedside. Man kan ikke glemme Marias ansigt.

 

 

En uge 1        En uge 3

Tirsdag d. 24. oktober og onsdag d. 25. oktober 2017. EN UGE OG EN DAG

ONE WEEK AND A DAY. Israel 2016. Instr.: Asaph Polonsky. Manus: Asaph Polonsky. Medv.: Sharon Alexander, Shai Avivi, Toner Kapon, Evgenia Dodima, Uri Gavriel. Længde: 98 min.

Filmens titel refererer til Shiva, det jødiske ritual efter en begravelse, hvor familien sørger og holder åbent hus i 7 dage. Ægteparret Vicky og Eyal har mistet deres 25-årige søn, som er død af kræft. Filmen begynder, da Shiva er ovre, og det almindelige hverdagsliv skal genoptages. Vicky vil blot tilbage til sit job som skolelærer, men Eyal er vred og flygter ind i hashens dulmende tåger sammen med en nabosøn. Filmen er noget så besynderligt som en sort komedie, hvor galgenhumor spiller en væsentlig rolle sammen med gakkede indfald. Det er en modig film, den debuterende israelske instruktør Asaph Polonsky har lavet. Overværelsen af en fremmed kvindes begravelse bliver et vigtigt element i behandlingen af sorgen. Filmen handler om at miste og leve videre med bevidstheden om, at sorg er et livsvilkår. Det er en fin, lille, lun og bevægende og også livsbekræftende film.

 

 

Fritz 1         Fritz 3

Tirsdag d. 7. november og onsdag d. 8. november 2017. FRITS BAUER, EN FJENDE AF STATEN

DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER. Tyskland 2015. Instr.: Lars Kraume. Manus: Lars Kraume, Olivier Guez. Medv.: Burghart Klaussner, Ronald Zehrfeld, Sebastian Blomberg. Længde: 105 min.

Vi møder den tidligere kz-fange og skjult homoseksuelle jøde Fritz Bauer (Burghart Klaussner) i Wirtschafts-WunderTyskland i slutningen af 1950’erne, hvor han er blevet rigsadvokat og leder af den statslige eftersøgning af undvegne nazister. I et land, der aldrig blev afnazificeret, og derfor har eks-nazister og sympatisører placeret i statsadministrationen, er hans arbejde møjsommeligt og lidet succesrigt. Da han opdager Adolf Eichmanns skjulested i Latinamerika, allierer han sig med den unge anklager Karl Angermann (Ronald Zehrfeld) i bestræbelsen på at få Eichmann stillet for retten. Det er dog ikke uden stor personlig risiko: afsløring af Bauers usikre alliance med Mossad, den israelske sikkerhedstjeneste, kan føre til anklage om landsforræderi. Ligeledes kan dansk politis registrering af hans erotiske eskapader med mandlige prostituerede under en ferie, hvis det kommer til de tyske myndigheders kendskab, føre til arrestation, eftersom paragraf 175, en gammel nazi-lov, der kriminaliserer homoseksuel adfærd, stadig er del af landets juridiske grundlag. Filmen er elementært spændende i forløbet omkring jagten på Eichmann, men det er den langsomme bevidstgørelse af begge de to mænd, ikke blot om sig selv, men også om deres plads og opgave(r) i livet og systemet, der er mest fængende. Den mest interessante, mest opslugende og spændende historietime på film i nyere tid, fremragende spillet helt ned i birollerne.

 

 

Tanna 1           Tanna 4

Tirsdag d. 21. november og onsdag d. 22. november 2017. TANNA

TANNA. Vanatu og Australien 2015. Instr.: Bentley Dean, Martin Butler. Manus: Bentley Dean, Martin Butler, John Collee og Yakel-folket. Medv.: Marie Wawa, Mungau Dain, Marceline Rofit, høvding Charlie Kahla, Albi Nangia. Længde: 104 min.

De to australske instruktører tilbragte 7 måneder med deres familier på øen Vanatu, hvor de levede med Yakelfolket og lærte deres levevis og traditioner at kende. En dag sang nogle af mændene en historie som foregik for ca. 20 år siden, og det blev filmens historie. Wawa, en ung pige forelsker sig i høvdingens søn Dain, men de kan ikke få hinanden, da der er opstået fjendskab mellem Yakelstammen og en anden stamme. Traditionen foreskriver, at man ordner striden med ægteskab mellem stammerne. Det vil de unge ikke finde sig i, og de flygter. Det er altså en Romeo og Julie historie, vi har med at gøre her. Men filmen er meget mere end den historie. Vi føres ind i den oprindelige kultur, der kaldes kastom, og som indebærer, at man ikke har smartphones, TV, mikrobølgeovne eller andet moderne udstyr. Rollerne spilles alle af Yakelfolk, som selv har været med til at skabe filmen. Billedsiden er betagende smuk og magisk, og filmen fik prisen i Venedig i 2015 for bedste fotografering. Man kunne tro, at filmen er et stykke etnografika, der kun har interesse for specialister, men historie og billedside understøtter hinanden og gør filmen til en stor, speciel og lærerig oplevelse.

 

 

Klanen 2        Klanen 1

Tirsdag d. 5. december og onsdag d. 6. december 2017. KLANEN

EL CLAN. Argentina, Spanien 2015. Instr.: Pablo Trapeor. Manus: Julian Loyola, Esteban Student, Pablo Trapero. Medv.: Juliermo Francella, Peter Lanzani, Lili Popovic, Gastón Cocciarale, Giselle Motta. Længde: 108 min.

En almindelig familie i en pæn Buenos Aires forstad i 1980erne, far, mor, og 5 børn: sådan er rammen om begyndelsen af filmen. Men bag familiens pæne og respektable ydre begås brutale kidnapninger og mord for at tjene penge til at opretholde deres levestandard i den højere middelklasse. Historien bygger på faktiske begivenheder, men der er intet dokumentarisk over filmen, som er en stilsikker, velinstrueret og velspillet kriminalfilm, hvis virkning i høj grad beror på realisme, sindigt tempo og nærbilleder som baggrund for hårdkogt ekstrem action. Der er noget irrationelt ægte over de indbyrdes forhold mellem familiemedlemmerne: nogle er uvidende, andre mistænksomme og atter andre medhjælpere. Forholdet mellem familiefaderen, en brutal hemmelighedsfuld husdiktator og patriark, og den ældste søn, en lovende rugbystjerne, er filmens fokuspunkt og tegner et virkeligt dynamisk billede af den slags far/søn forhold, der ikke kan andet end ende i helvede. En på en gang grum, overraskende og stilfuld film.

 

 

SAME 1     Same 2

Tirsdag d. 9. januar og onsdag d. 10. januar 2018. SAMEBLOD

SAMI BLOOD. Sverige, Danmark, Norge 2016. Instr.: Amanda Kernell. Manus: Amanda Kernell. Medv.: Lene Cecilia Sparrok, Maj Doris Rimpi, Malin Crepin, Anders Berg. Længde: 110 min.

Filmen handler om samepigen Elle Marja, der i 1930ernes Sverige sammen med mange andre samebørn bliver udsat for såkaldt videnskabelige statsautoriserede forsøg, som skulle bevise, at samerne er en underlegen race. Derfor blev børnene fjernet fra deres familier, og man forsøgte at gøre dem svenske. Filmen er en meget stærk historie om et uværdigt kapitel i svensk historie, men vi ved jo, at det ikke kun var i Sverige, at man i 1930erne havde forestillinger om racehygiejne. Instruktøren Amanda Kernell har selv sameblod i årerne, og man kan mærke, at det er en vigtig historie, som hun må fortælle. Elle Marja vælger nemlig at blive svensk, at skifte navn og identitet. Men kan man nu det? Filmen har en rammefortælling, hvor hun som ældre kommer hjem til Lapland til sin søsters begravelse. Der er alt, som det altid har været – så hvem er Elle Marja eller Christina? Hvem er det, der bestemmer, hvad ens identitet er?  Det er en smuk og poetisk film, selvom nogen nok vil mene, at den er lidt vel dokumentarisk og fortællemæssigt lidt kedelig. Men det er en væsentlig historie, som også er aktuel i dag.

 

 

Sidste Nat 3      Sidste nat 4

Tirsdag d. 23. januar og onsdag d. 24. januar 2018. SIDSTE NAT I CARACAS

DESDE ALLÁ. Venezuela, Mexico 2015. Instr.: Lorenzo Vigas. Manus: Lorenzo Vigas. Medv.: Alfredo Castro, Luis Silva, Jerico Montilla, Catharina Cardozo, Jorge Luis Bosque. Længde: 93 min.

Denne film vandt Guldløven i Venedig som bedste film. Den handler om den ensomme og isolerede modne mand Armando, der samler unge fyre op og betaler dem for at kigge på dem, mens han masturberer. Der er ikke noget med sex eller kærlighed. En dag går det galt. Den unge fyr Elder overfalder ham brutalt og berøver ham også. Men Armando melder ham ikke. Han opsøger ham og forsøger at skabe en slags relation til ham. Hvorfor det? Hvad vil han? Filmen er fyldt med hemmeligheder og ubrugte muligheder. Hvad ved vi om Armandos traumatiske fortid og hans forhold eller mangel på samme til faderen? Hvem er det egentlig, der er den stærke i forholdet Elder eller Armando? Hvordan skal det ende? Det må man selv se i dette fascinerende drama som samtidig også er en skæbnefortælling fortalt med thrillerens teknik. Det er en interessant og meget anderledes film.

 

Mustang 8      Mustang 7

Tirsdag d. 6. februar og onsdag d. 7. februar 2018. MUSTANG

MUSTANG. Frankrig 2015. Instr.: Deniz Gamze Ergüven. Manus: Deniz Gamze Ergüven, Alice Winocour. Medv.: Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Tugba Sunguroglu. Længde: 97 min.

Fem forældreløse søstre i alderen 14 til 21 år lever et ret sorgløst ungdomsliv på landet ved Sortehavskysten i Tyrkiet. Men deres ellers frisindede bedstemor bliver af sine naboer og sin egen søn tvunget til at tage pigerne ud af skolen og isolere dem hjemme for, at de på den måde kan kvalificere sig til den rette ægtemand. Historien om dette forløb og dets årsager og følger fortælles i tilbageblik af den yngste søster Lale, den sidste oprører, som ikke lader sig kue. Filmens kunstneriske styrke ligger i dens glimtvise, anekdotisk-impressionistiske afdækning af landsbymiljøets kulturelle dobbeltmoral: på overfladen kan piger fra den moderne, sekulariserede middelklasse gå uden hovedtørklæde, gå i skole og bruge computer, men bag den tynde facade hersker sharialovgivningen. Og, som filmen antyder, incestuøst misbrug af pigerne. En både poetisk og politisk afdækning af livsvilkår i et land mellem to kulturer. Sød, men bitter.

 

 

Sparrows 1      Sparrows 3

Tirsdag d. 20. februar og onsdag d. 21. februar 2018. SPARROWS

ÞRESTIR. Island, Danmark, Kroatien 2015. Instr.: Rúnar Rúnarsson. Manus: Rúnar Rúnarsson. Medv.: Atli Oskar Fjatlarsson, Rakel Björk Björnsdottir, Ingvar Eggert Sigurdsson, Kristbjörg Keld. Længde: 99 min.

Sparrows er den islandske instruktørs anden film efter den fine Vulcano , der handlede om en ældre mands problemer med alderdommen. Sparrows handler om den 16-årige Ari, der bor i Reykjavik og synger med englerøst i kirkekoret. Han er blid og følsom. Da hans mor beslutter sig for at rejse til Afrika med sin nye mand, bliver Ari sendt til udkants-Island til sin alkoholiserede og forhutlede far. Kontrasten mellem hans liv i Reykjavik og livet i det øde, skønne men også skræmmende landskab og samfund, er overvældende for Ari. Men han har en kærlig farmor og møder en gammel veninde, som han synes om. Det er en coming-of-age film, der i rolige, langsomme billedindstillinger følger far og søn i en umage kamp. Filmen er efter nogens mening noget klichéfyldt, men den er betagende smukt fotograferet, og man føler med spurven Ari, der dog ikke falder til jorden.

 

 

ASSASSIN 1      ASSASSIN 2

Tirsdag d. 13. marts og onsdag d. 14. marts 2018. THE ASSASSIN

CÌKÈ NIÈ YINNIÁNG. Taiwan, Kina, Hong Kong, Frankrig 2015. Instr.: Hou Hsiao-hsien. Medv.: Shu Qi, Chang Chen, Zhou Yun. Længde: 106 min.

Med The Assassin har den taiwanesiske instruktør Hou Hsiao-hsien lavet en asiatisk western, en af de såkaldte wuxia-film (wuxia betyder krigshelt), med en kompliceret historie om en smuk lejemorderske, trænet i kampkunst og snigmord af sin tante, Nonneprinsessen, der er knyttet til de kejserlige kredse. Lejemordersken anfægtes imidlertid i stigende grad af de drab, hun sættes til at udføre, og som er et kejserligt redskab til at regulere korruption og oprørstendenser. Alene den centrale figurs anfægtelser bryder med den klassiske kung-fu-films klicheer – sigende nok starter filmen i sort-hvid, men glider så over i farver som en filmisk illustration i opbruddet af de klare grænser mellem godt og ondt, rigtigt og forkert. Imidlertid er også de klassiske kampscener nedtonede til fordel for portrættet af en fjern tid, dens stil, omgangsformer og ritualer, der på forunderligvis samtidig gør filmen vedkommende og moderne. Det er en sjældent smuk film, der blev kåret til bedste udenlandske film i Storbritannien i 2015.

 

 

Little Men     Little men 2

Tirsdag d. 3. april og onsdag d. 4. april 2018.  LITTLE MEN

LITTLE MEN. USA, Grækenland 2016 Instr.: Ira Sachs. Manus: Ira Sachs, Mauricio Zacharias. Medv.: Theo Taplitz, Michael Barbieri, Greg Kinnear, Jennifer Ehle, Paulina Garcia. Længde: 85 min.

Den 13-årige Jakes bedstefar dør og efterlader familien sit hus i Brooklyn. Her møder han Tony, der er søn af den chilenske alenemor Leonor, der lejer tøjbutikken nedenunder. De to drenge, der begge har et kunstnerisk sind, udvikler et venskab. Men Jakes forældre beslutter sig for at forhøje Leonors husleje, så den passer til huslejer i Brooklyn, men det kan Leonor ikke betale, og så har de voksne skabt en konflikt for de to venner. Der er ikke meget mere plot i filmen, men det er heller ikke nødvendigt, for denne film lever af noget helt andet. Den er fyldt med scener med realisme og liv, ja den rummer nærmest poetiske vignetter, der viser det følsomme teenageliv rettet mod muligheder og forventninger karakteristiske for netop den alder. Det er en film om, hvad der sker mellem mennesker, når tilfældighederne pludselig går amok. Der er ingen onde eller gode personer i filmen, kun levende mennesker. Det er en lille perle af en film.

NB! I forbindelse med den sidste filmforevisning onsdag d. 4. april 2018, afholdes Filmklubbens generalforsamling.

 

Filmklubben i Viborg

  Praktiske oplysninger for sæsonen 2017 – 2018

Hver film vises ved forestillinger tirsdage og onsdage kl. 17.00. (Dog ikke filmene der vises i samarbejde med The Animation Workshop).

Forevisningssted er Fotorama, Tingvej 4, Viborg.

Der vil ved hver forestilling være en repræsentant for bestyrelsen ved døren. Både for at besvare evt. spørgsmål, for at kontrollere medlemskort og for at optælle de fremmødte medlemmer.

Sæsonbetaling pr. medlem er 400 kr., som kan indbetales på en af følgende to måder:

1: Ved en bankoverførsel (Danske Bank). Reg.nr: 1551, kontonr.: 5161711.

2: Pr. giro (posthus eller bank)  Gironr.: 516-1711. Filmklubben i Viborg, 8800 Viborg.

Udfyld venligst girokortet med blokbogstaver og angivsåvelher som på netbank navn ogadressepå hvert medlem.

Ved sen indbetaling giver gyldig kvittering eller kvittering fra netbank adgang.

Oplys venligst e-mail adresse, således at filmklubben kan spare porto ved at udsende oplysninger via e-mail om eventuelle ekstra arrangementer eller ændringer i programmet.   Henvendelse ved manglende levering af program eller mistet medlemskort rettes til kassereren.

Ekstra programmer fremlægges i Fotorama og på Viborg bibliotekerne samt på en række uddannelsessteder. Omtale af filmene vil også blive lagt ud på hjemmesiden. Forespørgsler kan rettes til formand eller kasserer, telefonisk eller på e-mail.

 

OBS! Nyt vedrørende indbetaling og medlemskort:

I år fremsendes medlemskort sammen med programmet for at spare tid og især penge til porto.

Fremgangsmåde:

1.    Som medlem udfylder du dit medlemskort med navn og adresse. Klip det ud og medbring det til første film. ( Medlemskort er på sidste side i det trykte katalog. )

2.    Foretag indbetaling til filmklubbens konto.

3.    Udskriv en kvittering via din printer, eller dokumentér indbetaling, eventuelt via et skærmfoto på din mobiltelefon, eller på anden vis dokumentér indbetaling.

4.    Medbring kvittering /dokumentation vedrørende indbetaling + udfyldt medlemskort, og få et adgangsstempel påsat medlemskortet ved indgang til sal 2, når første film fremvises – kom i god tid første gang.

5.    Derefter fremvises stemplet – og således gyldigt medlemskort ved indgang til efterfølgende filmforevisninger (som sædvanligt).

Er der nogen problemer i forbindelse med dokumentation af indbetaling, så er vi naturligvis behjælpelige – send mail til filmklubben, så checker vi kontoen for indbetalinger og noterer os din indbetaling.

Vi har desværre begrænset tid inden filmforevisningen, så alle bedes venligst assistere med dokumentationen af indbetaling ved første filmforevisning.

Venlig hilsen.

Bestyrelsen for Filmklubben i Viborg

Ole Rahn. 23. juli 2017